Parkeren in Vestibule; hoe werkt dat?

Parkeren in Vestibule is meer dan even een ondergrondse parkeergarage in- en uitrijden. Omdat de ruimte schaars is, wordt er gebruik gemaakt van een parkeerliftsysteem. Directeur John Krijnen van Car Parkers Nederland legt uit hoe dat in z’n werk gaat.

 

Wat voor een parkeerliftsysteem komt er in Vestibule?
“De eenvoudigste manier om parkeercapaciteit te verdubbelen, is om auto’s boven elkaar te stapelen en dat is precies wat we met een semiautomatisch parkeersysteem in Vestibule gaan doen. Het systeem staat in een parkeerput. De eerste gebruiker rijdt op een platform, de tweede gebruiker laat het platform stijgen en parkeert eronder. Als de bovenste gebruiker wil uitparkeren, kan hij het systeem laten dalen. Zodoende zijn beide parkeerplaatsen onafhankelijk van elkaar te gebruiken. Dit parkeersysteem is van het Duitse bedrijf WÖHR en wordt wereldwijd toegepast. Car Parkers is ruim 25 jaar de vertrouwde partner van WÖHR in Nederland.”

Hoe gaat dat straks precies in z’n werk als ik de garage in kom?
“Het is heel eenvoudig. Ga je de garage in vanuit je woning, dan heb je 50% kans dat de lift al in de juiste uitrijpositie staat. Dat geldt overigens ook als je met de auto de parkeergarage in komt rijden. Staat het systeem niet in de juiste positie? Dan bedien je de lift via de dodemans gestuurde bedieningsunit. Dat duurt ongeveer 40 seconden. Daarna is het instappen en rijden maar.

Hetzelfde geldt voor het inrijden in de garage met de auto. Staat jouw parkeerplaats niet op het inrijdniveau? Dan eerst de lift bedienen en vervolgens inparkeren. Alle auto’s kunnen onafhankelijk van elkaar in- en uit parkeren en iedereen heeft een vaste parkeerplaats. De parkeerlift mag overigens niet op afstand bediend worden in verband met veiligheid.”

Kan ik gewoon normaal in- en uitstappen? En moet ik bukken om de auto in te komen?
“In Vestibule komt de meeste brede parkeerlift die we ooit in Nederland geleverd hebben. Een hele luxe uitvoering. De parkeerbreedte is riant: rond de 260 cm tot 270 cm. Normaal gesproken is de netto parkeerbreedte circa 230 cm tot 240 cm. Je kunt dus fatsoenlijk in- en uitstappen. Die extra brede parkeerplaatsen zijn mogelijk omdat de stramienmaat van de parkeerruimte onder het gebouw dat toelaat. De maximaal toelaatbare hoogte van de auto bedraagt 180 cm. Dat is ook riant. De auto’s die bovenop parkeren hebben zelfs een toelaatbare hoogte tot 195 cm. Benieuwd of jouw auto ‘past’? Neem dan eens hier een kijkje.”

 

En hoe zit het met lawaai?
“Dat is een vraag die veel wordt gesteld. Het grote voordeel van een gerenommeerde leverancier is dat kwaliteit en uitvoering buiten kijf staan. Alle parkeersystemen van WÖHR voldoen ruimschoots aan de gestelde eisen met betrekking tot trilling en geluid. Wij hebben de afgelopen 25 jaar meer dan 3.000 parkeerplaatsen gerealiseerd met WÖHR parkeersystemen. Er zijn nooit klachten geweest over trillings- en/of geluidsoverlast. De installatie is overigens ook in vertrouwde handen. Het systeem wordt door Duitse vakmensen gemonteerd. Daarna komt WÖHR de installatie controleren, wordt het systeem opgepoetst en bedrijfsklaar opgeleverd.”

En hoe zit het met storingen?
“Ik kan zeer stelling zeggen: er zijn geen storingen! De meest voorkomende ‘storing’ is stroomuitval. Als de stroom uitvalt (en hoe vaak gebeurt dat nou?) heb je overigens 50% kans dat je de auto kunt pakken. Maar als er geen stroom is, dan gaat de garagedeur trouwens ook niet open. Reguliere storingen kennen we niet. Twee keer per jaar worden de liften op basis van een servicecontract vakkundig onderhouden. Het parkeerliftsysteem heeft overigens een technische levensduur van 40 tot 50 jaar, mits goed onderhouden. Het is in meerdere opzichten goed doorontwikkeld. Wereldwijd zijn er inmiddels bijna een miljoen parkeerplaatsen met WÖHR systemen in gebruik. Het is ouderwetse Duitse degelijkheid zoals je dat van andere Duitse merken kent.”

Zin om het te gaan installeren?
Absoluut! Ik kijk nu al uit naar de installatie en de ingebruikname. Voor de gebruikers wordt het een hele royale, zeer luxe parkeerlift en voor ons wordt het een fantastisch referentieproject.”